G'day Mate, How are you going? - Reisverslag uit Walgett, Australië van De Aussie's - WaarBenJij.nu G'day Mate, How are you going? - Reisverslag uit Walgett, Australië van De Aussie's - WaarBenJij.nu

G'day Mate, How are you going?

Door: Rick en Roelie

Blijf op de hoogte en volg De Aussie's

26 Mei 2013 | Australië, Walgett

Alweer bijna 3 maand in Australië!! Wat gaat de tijd toch snel maar wat genieten we elke dag van alles wat we zien en meemaken in dit geweldige land.
Australië het land van het geen zorgen maken, de geweldige cultuur en natuur en de vriendelijke mensen. Dit hadden we niet willen missen en wat zijn we blij dat we deze grote stap genomen hebben.

Nu alweer 9 weken aan het werk op de boerderij in Walgett. Een mooie en grote ervaring waarbij er elke week nieuwe ervaringen bij komen. We leren veel en mogen blij en trots zijn dat wij door deze vriendelijke mensen zijn gekozen om hier voor paar maanden aan de slag te gaan.
Inmiddels is alles bekend hoe de manier van werken gaat op de boerderij. We beginnen om half 8 s'ochtends. En zoals we in het vorige verhaal vertelden beginnen we met het voeren van de schapen en het schoonmaken van de waterbakken. Rick checkt elke morgen de pigg traps oftewel de varkens vallen die achter in het veld staan en helpt Ann en Roelie later om met de verreiker stro aan de schapen te voeren. Vaak gaat Rick daarna op pad met Cam of Bill om te gaan schapen drijven op de motor of quads, of gaat naar Milrea de andere kant van het gebied waar Cam en Jay wonen te helpen. Ook repareert hij veel afrasteringen in en rond om het gebied. Rick is ook een keer mee geweest met Cam om de koeien op te drijven naar de vangkooien, om ze daar te selecteren. Ze brachten de kalfjes die oud genoeg waren weg naar een ander gebied, om ze later te kunnen verkopen.
Roelie is veel aan het werk in de tuin en is de afgelopen weken druk bezig geweest met het schilderen van de pergola rond om het huis van Bill en Ann en ons huisje. Een grote klus maar het einde is nu in zicht. Als de mannen gaan schapen drijven of gaan selecteren helpt Roelie ook vaak mee en gaan we ver het gebied in om de schapen op te halen en ze naar een andere plek te brengen. Het zijn grote groepen van soms wel 2000 schapen die wel zo'n 20 a 30 km hier vandaan gehaald moeten worden. We drijven ze uiteindelijk naar de weides hier vlak bij het huis. Het is een grote klus en het is soms lastig om alle schapen goed bij elkaar te houden. Maar met behulp van de schapenhonden komen ze veilig in de weides terecht. Soms doen ze er paar dagen over omdat het te ver is voor de schapen om ze in 1 keer naar deze weides te brengen. Het vergt veel energie uit deze mooie dieren en ook omdat het erg warm is, is het beter dat ze er soms wat langer over doen. No worries mate!
Het schapen drijven is een hele ervaring. De weides waar ze in terecht komen, zijn verdeeld in 15 vakken en in 1 of 2 daarvan blijven ze vaak een aantal weken om ze injecties te geven en te wegen. Als ze het goede gewicht hebben en rond de 18 maanden zijn, worden ze verkocht in Sydney voor het vlees. Zelf vinden de boeren de schapen te jong en hadden ze graag ze willen verkopen als ze ouder waren geweest, maar dat schijnt een meningsverschil te zijn met de industrie van Sydney, zoals ze hier vertellen.
Roelie was op het moment ook 2 erg zieke schapen aan het verzorgen tussendoor. 1 van de schapen had iets met zijn spieren waardoor hij niet goed op zijn achterpoten kon staan en was erg ondergewicht. De ander had last van maden die zijn hele lichaam op aten. Een vreselijk gezicht maar gelukkig door goede verzorging en medicatie gaat het een stuk beter met ze en knappen ze mooi op. Het gaat zelfs zo goed, dat we ze vandaag bij de huisschapen hebben gezet, die lopen hier mooi vrij rond bij de boerderij en die worden niet verkocht aan Sydney. Ze hebben dus erg geluk gehad en vooral de kleinere met de spieren want we dachten dat hij het niet zou halen en wouden hem bijna in laten slapen.
Het is hard werken op de boerderij en maken dan ook lange dagen met zo´n gemiddeld 10 tot 12 uur per dag. Het wordt hier winter en is het nu vroeg donker rond een uurtje of 6. De klok is bij ons een uur achteruit gegaan, daardoor is de tijdverschil nu 8 uur met Nederland. Het wordt dus winter maar daar merken we niet heel veel van. Het is overdag nog steeds rond de 25 tot soms 30 graden. S´nachts kan het alleen behoorlijk afkoelen tot wel 8 tot 5 graden.

In de weekenden blijven we vaak op de boerderij, om Bill en Ann te helpen of om lekker uit te rusten en met de honden te gaan wandelen en spelen. Als we thuis blijven in de weekenden gaan we wel zaterdags altijd naar Walgett (60 km hier vandaan) om naar de supermarkt te gaan of we gaan kijken bij een rugby wedstrijd waar Cam in speelt. We halen eten op voor de hele week. Helaas is de winkel hier niet een heel groot succes, het is een hele kleine supermarkt en alles is vaak uitverkocht en niet altijd vers. Ook hebben we al paar keer meegemaakt dat eten over datum is en dat Ann het de volgende keer weer mee terug neemt. De eigenaar die erop zit doet er helaas niks aan na grote ergernis van de mensen hier. Gelukkig is er wel een kleine slager en groenteboer waar we wel vaak verse producten kunnen ophalen en slaan daar vaak voor een week in. Er zijn nog een paar winkels in Walgett maar die zijn op zaterdagmiddag gesloten. Dus als we grotere boodschappen moeten doen gaan we naar een andere stad zoals Dubbo maar dat is hier 350km vandaan.
We zijn nu 3 keer in Dubbo geweest. De 1e keer hebben we hier overnacht toen we richting Walgett reden. Je kunt deze stad een beetje vergelijken met Emmen qua grootte, een big city dus. Het is een hele rit voordat we daar een keer zijn. Doordat onze camper niet heel hard rijdt, maakten we die 2 keer er een weekend van om te blijven overnachten op een caravanpark. Dubbo heeft een grotere winkelcentrum met eigenlijk alles wat je nodig hebt. Grote warenhuizen, supermarkten, kledingzaken, drogisterijen enzovoort. Ook hebben ze restaurants, bakkers, pizzahutten, pubs en noem het maar op, alles wat Walgett niet heeft. Het was dus leuk om er even uit te zijn en wat meer eten te kunnen inslaan. De 1e keer dat we een weekend naar Dubbo gingen, zijn we naar een free festival geweest. Er speelden Australische bands en er kwamen 10.000 jongeren op af. Het werd dus nog moeilijk om een plekje te kunnen bemachtigen op 1 van de caravanparks. Gelukkig hadden ze op 1 park nog een plekje vrij voor onze camper. Het was niet helemaal onze muziek, maar ondanks dat hadden we een gezellig avond met veel gezellig Australische mensen om ons heen. We hebben die dag nog wat werkkleding gekocht en zijn de volgende ochtend weer op tijd vertrokken richting de boerderij. Afgelopen weekend zijn we weer in Dubbo geweest er moest weer wat geshopt worden. We hebben warmere kleding gekocht omdat het nu veel frisser is vooral in de nacht en ochtend. We hebben ook wat chiquere kleding gekocht voor de paardenraces die er binnenkort weer aan zit te komen in Walgett. Ook zijn we lekker uit eten geweest en hebben er een leuk weekend van gemaakt.
Juliana is ook langs geweest een paar weken terug. Ze had een week vakantie van haar werk en wou ons graag opzoeken op de boerderij. Bij Juliana hebben wij de 2e en 3e week in Australië gelogeerd. Het was erg leuk dat ze langs kwam en hebben haar alle mooie plekken van het gebied laten zien. Het was een gezellig weekend.
Verder zijn we nog op een verjaardagsfeestje geweest van een tweeling bij de buren. Daar hebben we ook een paar backpackers ontmoet uit Engeland en Ierland. Het was een gezellige middag met veel borrels en leuke praat.

Ons plan is om tot half juli op de boerderij te blijven werken. We gaan dit doen omdat je minimaal 3 maanden op een boerderij gewerkt moet hebben om een visum voor de 2e jaar te krijgen. We weten nog niet of we ook een jaar langer blijven maar mochten we dat willen, dan hebben we hem alvast in onze pocket. Ook na deze 3 maand hebben we een mooi spaarpotje voor onze trip die we straks gaan maken. We zijn druk bezig met kijken waar we langs gaan en wat we willen zien. Bill en Ann helpen ons daar ook een beetje bij en we hebben een mooi plan gemaakt wat we hopen te kunnen doen. De bedoeling is om eerst richting Melbourne te rijden daarna de ''Great ocean road'' richting Adelaide te rijden en vanuit daar willen we naar Alice Springs. Na Alice Springs is het de bedoeling om naar Darwin in de ''Northern Territory'' te rijden. En daarna om richting het geweldige gebied ''The Kimberley'' te rijden bij Broome en als het lukt proberen we onze camper daar te verkopen en daarna te vliegen naar Perth. Vanuit Perth willen we het vliegtuig pakken richting Nieuw-Zeeland voor een aantal weken. Een hele onderneming dus en een hoogstwaarschijnlijke geweldige reis. We hopen dat deze trip het ook gaat worden, maar dat kan ook zo nog weer helemaal veranderen. No worries!

Lieve mensen, bedankt voor jullie leuke reacties allemaal weer. We vinden het erg leuk om dat te lezen en dat doet ons goed. We hopen nog een nieuw verhaal te plaatsen voordat we weer weggaan, maar dat komt vast helemaal goed. We hopen dat jullie ons verhaal weer met veel plezier lezen.

Tot het volgende verslag!
Cheers!

Groetjes,
Rick & Roelie

• 26 Mei 2013 - 11:54

Ria En Roelof :

leuk verhaal het doet ons goed te lezen dat jullie het naar je zin hebt gr ria en roef

• 26 Mei 2013 - 12:27

Tallien En Koss:

Hallo Roelie en Rick,

Geweldig om jullie verhalen te lezen en super, dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben. Petje af hoor, dat jullie zol ondernemend zijn. Heel veel succes en plezier verder.

Liefs van,
    Tallien en Koos

• 26 Mei 2013 - 12:27

Liesbeth:

Hallo luitjes dat was weer een heel verslag.
    Mijn mond valt open onder het lezen van jullie verhaal ,wat een onderneming,
    maar fijn dat alles zo goed gaat en jullie het zo naar de zin hebben!
    wat het weer hier betreft, nou het lijkt hier meer op de Herfst!!
    koud en guur bah...we hebben de geitenwollen sokken aan haha
    Geniet ze ,fijn weekend.. tot het volgende verslag.
    Echt Leuk en mooi dat het zo kan!

Groetjes van de klavertjes xxxx

• 26 Mei 2013 - 12:29

Gerrit Hegen:

Mooi verhaal, goede plannen..... Hartstikke goed!

• 26 Mei 2013 - 12:30

Mam Ans:

Direct reageren maar op jullie nieuwe verhaal en zie daar, er is al weer iemand anders de eerste.
    We hebben net met jullie geskyped maar het verhaal lezen over jullie belevenissen geeft zo'n trots en geweldig gevoel. Wie had dat gedacht, onze Roel en Rick in zo'n groot avontuur.
    Je weet niet hoe trots ik daar op ben.
    Veel succes de laatste weken op de boerderij en de no worries-trip , waarheen dan ook.

• 26 Mei 2013 - 12:32

Bertus En Rennie:

Lieve Rick en Roelie

Wat weer een geweldig verhaal we lezen het met veel plezier.Het doet ons goed dat jullie ontzettend naar jullie zin hebben.Jullie hebben het geweldig getroffen dat jullie bij de fam.Murray zijn.En op zo'n enorme grote boererij werken.Met zoveel schapen en andere dieren .Zo maken jullie wel heel wat mee alle dagen.Het is een heel gewellige ervaring super.We zien uit naar jullie volgende verslag waar de reis verder naar toe gaat.En veel plezier verder en geniet er nog van.

Gr.Dikke kus pap en mam.

• 26 Mei 2013 - 12:43

Geertien En Gert:

Hallo!!!

Gisteren al even geskyped en alle enthousiaste verhalen gehoord. Toppers zijn jullie!!!!

Dikke kus van ons.

• 26 Mei 2013 - 12:50

Jannie:

Hey toppers ,we hebben net jullie verhaal gelezen , geweldig wat een belevenis .Super dat jullie het zo naar je zin hebben.Hier is ook alles goed .Oma woont ook al in haar nieuwe huisje ,het is heel mooi geworden.We hopen dat we nog veel van jullie horen en geniet ervan .

Xxx Oma en de Zwiersies.

• 26 Mei 2013 - 13:08

Jan Jannie En Jorien:

Super verhaal weer, geweldig dat jullie het zo naar de zin hebben, genieten en we kijken weer uit naar jullie volgend bericht.

groetjes Jan Jannie en Jorien

• 26 Mei 2013 - 13:36

Bartelina:

hoi rick en roelie, wat leuk om te lezen wat jullie allemaal doen en die temperaturen daar ben ik wel jaloers op !! fijn dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben !! heel veel succes met het harde werken en tot de volgende keer groetjes bartelina en harry

• 26 Mei 2013 - 13:56

Lieneke En Iwan:

hoi rick en roeli

erg leuk om jullie verhalen te lezen!geweldig!echt een avontuur om nooit te vergeten.
    knap hoe jullie je daar staande houden! geniet en we houden jullie reisverhalen in de gaten!
    groeten iwan,lieneke en de rest

• 26 Mei 2013 - 19:08

Greetje En Roelof:

Wat weer een leuk verhaal.Ik kan me heel goed voorstellen, dat jullie het naar je zin hebben.Zo te lezen hebben jullie nog heel wat plannen en ik hoop dat het allemaal gaat lukken. In ieder geval wensen we jullie heel veel plezier en blijf genieten. Groeten van Roelof enGreetje

• 26 Mei 2013 - 20:18

Gerda En Geellis:

He hallo, wat weer een mooi en interessant verhaal hebben jullie weer beleefd en geschreven. Wat mooi dat het zo goed met jullie gaat. Geniet van alles wat je tegenkomt en wij wachten weer op een nieuw verhaal waar vandaan dan ook. Groeten uit Veenoord. Fam.Boer

• 27 Mei 2013 - 13:53

Mats:

He Rick,

Leuke verhalen. Wat een ervaring voor jullie. Ik ben wel een beetje jaloers ;P.

Maak er nog een mooie tijd van. Hier op Norg is alles rustig dus plak er nog maar een paar maandjes aan vast :P.

Groetjes uit Norg,

Mats

• 03 Juni 2013 - 21:23

Ab En Sinie:

Beste Rick en Roeli,

Prachtige verslagen!!

Erg fijn om op deze manier jullie avontuur een beetje mee te mogen beleven.

En inderdaad, wat je in de pocket hebt, kunnen ze je nooit meer afnemen.

En wie weet, bij terugkeer in Nederland t.z.t. een wandelstok op jullie schouders en boordevol
    gevuld met Australische Dollars .

Rick en Roeli blijf genieten en de hartelijke groeten uit Emmen (net zo groot als Walgott.)

Ab en Sinie

• 03 Juni 2013 - 21:59

Ab En Sinie:

Sorry, Rick en Roeli .

Voor de dollars moet er wel een knapzak aan de wandelstok. (een senioren dipje)

Ab.

• 04 Juni 2013 - 16:17

Robin En Gekelien:

Hee Rick en Roelie,

Wat een geweldige verhalen! Ik ben er maar is even voor gaan zitten.
    Jullie hebben het zo goed voor elkaar en zo te lezen ook ontzettend naar jullie zin. Fijn om dat allemaal te horen en te lezen.

Hier gaat verder ook alles goed. Ik ben weer helemaal gewend aan het kikkerlandje. Het is heerlijk weer, wat wil je nog meer! Mijn studie afgerond, dus nu mooi aan het werk bij de Kebof en straks bij TSN. Na de zomervakantie ga ik de zelfde opleiding maar dan op het HBO proberen. Mooi vooruitzicht dus!

Intussen is je grote zus ook nog zwanger, geweldig! Zondag hebben we familiedag. Helaas kunnen jullie hier niet bij zijn. Maar niet getreurd, zo´n familiedag komt nog wel is weer.

Geniet er nog maar lekker van. We zullen jullie verhalen bij houden.

Groetn uut het mooie Gies.

Dikke kus,
    Robin en Gekelien

• 05 Juni 2013 - 12:33

Heidi:

Hey Rick en Roelie,

Ook ik ben inmiddels helemaal bij gelezen, en wat een ontzettend leuke verhalen!
    Jullie beleven er wel wat, ontzettend stoer hoor!
    Nog heel veel plezier en succes daar. Ik zal vanaf nu ook jullie verhalen volgen.

Goetjes Heidi

• 05 Juni 2013 - 21:09

Zwaantje:

Hallo Roelie en Rick,

Wat fijn om te lezen, dat jullie het zo fantastisch hebben; jullie genieten met volle teugen van het boeren-buiten-leven zo blijkt uit de verhalen, mooi man! Over een tijdje wat grond kopen en een sheep-farm beginnen?? In dat geval moeten we de Hegendag in de toekomst maar een keer in Australië houden......

Succes nog de laatste maand op de boerderij en dan maar weer kijken, waar de camper jullie naartoe brengt. De trip richting Broome heeft Uinko ook gemaakt. Hij vond dat volgens mij ook een geweldig mooi gebied.

Roelie en Rick, bijf genieten van alle belevenissen! Groetjes,

Tiens en Zwaantje

• 21 Juni 2013 - 16:32

Frieda En Gerard Jansen:

Hallo Rich en Roeli, Frieda had jullie verhaal al weer enige weken gelezen en vond jullie belevenissen al geweldig. Zelf heb ik het hele verhaal ondertussen ook kunnen lezen. Inderdaad een (in)spannende tocht met veel nieuwe ervaringen. De hele wereld ziet er stralend uit, wie doet je wat zullen we maar zeggen. Fijn dat jullie planmatig te werk gaan, zul je veel profijt van hebben. Geniet van cultuur en natuur en ga er maar van uit dat we het hier in Nederland ook zonder jullie zullen redden. Heel veel plezier en tot ziens, Frieda en Gerard Jansen.