336 Days Down Under, last final days to go! - Reisverslag uit Berowra, Australië van De Aussie's - WaarBenJij.nu 336 Days Down Under, last final days to go! - Reisverslag uit Berowra, Australië van De Aussie's - WaarBenJij.nu

336 Days Down Under, last final days to go!

Door: Rick & Roelie

Blijf op de hoogte en volg De Aussie's

02 Februari 2014 | Australië, Berowra

Ja mensen, het is bijna zo ver het aftellen is voor ons nu echt begonnen. Na 336 dagen in Australië te hebben gezeten en meer dan 10000 km te hebben gereden in onze camper en gehuurde auto's, verlaten we Dinsdag dit prachtige land. En zijn de laatste 3 week ingegaan voor onze trip in Thailand. Hier nog een verslag van onze laatste2,5 maand Down Under.

December 2013:
Het laatste weekend voordat we Rick z'n ouders gingen ophalen, besloten we nog een weekendje te gaan kamperen met Juliana. We reden naar Jervis bay wat aan de andere kant van Sydney is ongeveer 3 uurtjes rijden. Het is gevestigd in een National park. We hadden een mooi plekje midden in de bossen vlak bij het prachtige water van Jervis Bay. 'S nachts of vroeg in de ochtend hadden we paar wilde kangoeroes of buidelrat voor onze tent staan die opzoek waren naar voedsel. Ook lieten paar keer 1 van de grotere spinnen zijn gezicht zien, wat ook erg gezellig was. We besloten op zondag morgen vroeg de wekker te zetten om de zon op te zien komen. En kropen daarna nog even weer ons bed in.
Na dit leuke weekendje moesten we beide 3 dagen werken en waren dat ook onze laatste nachten in onze kamer die we gehuurd hadden in Noord Sydney.

Op 12 December was dan eindelijk het moment dat we weer familie zouden zien en vlogen die dag naar Brisbane om daar Rick z'n ouders op te halen van het vliegveld. Het weer zien was super. We bleven 2 nachten in Brisbane en hadden vanaf de 14e een auto gehuurd voor 14 dagen. We reden de 1e dag richting Noosa Heads, een prachtig plaatsje aan de kust. Omdat het niet al te ver was van Brisbane hadden we nog mooi even tijd om naar het mooie strand van Noosa te gaan.
De volgende dag ging de reis naar Hervey Bay waar we 2 nachten verbleven. Vanaf Hervey Bay kun je per toer of als je zelf vervoer hebt naar het Grote Zand eiland ''Fraser Island''. Hier zijn geen verharde wegen en mag je op het strand rijden wat alleen mogelijk is met een 4 wiel aangedreven auto. Ook kom je veel wilde dieren hier tegen zoals ''Dingo's''. Deze honden zien er erg lief uit en zijn zo mager dat je ze graag wil voeren. Maar dit wordt echter verboden. We besloten om die dag een 4x4 auto te huren en reden die dag een mooi ritje over het eiland. Ook hier zagen we de eerste grote wilde insecten voorbij komen. We luisterden naar 1 van de gidsen van een groepstoer die over slangen aan het praten was en natuurlijk op dat zelfde moment hoorden en zagen wij iets ritselen en bewegen in de bosjes. Gelukkig was het geen slang maar een grote hagedis die ons even erg liet schrikken en die ons wou bespringen. Na een aantal uur rond te hebben getoerd besloten we onze boot terug te nemen richting Herbey Bay.
De volgende dagen reden we richting Rockhampton en Mackay. We sliepen in Mackay in een Bed & Breakfast op een prachtige plek. Vanuit daar was het nog maar een klein stukje rijden richting Airlie Beach, wat ons eindpunt ook was. We verbleven 3 nachten in Airlie beach. Dit is ook weer een prachtig plaatsje aan het bekende ''Great Barrier Reef''. We deden 1 dag een boottoer wat ons bracht naar paar eilanden van de ''White Sunday Islands''. Een heftig boot ritje startte het 1e stuk richting ''White Heaven Beach'' Dit strand heeft 1 van de witste stranden ter wereld. We gingen van de boot af en konden zwemmen in de zee. Wel moesten we een surfpak aan wat de kans kleiner maakte dat we gebeten werden voor een Stinger. Dat is een kleinere soort kwal die je kunnen steken en waar je heel ziek van kan worden.
We liepen nog een rondje over dit eiland en vaarden verder richting ''Hamelton Island''. Hier kun je ook eventueel verblijven op 1 van de luxe ressorts. Maar wij hadden een heerlijke lunch en namen daarna de boot weer terug naar Airlie Beach.
Na deze dagen reden we weer langzaam terug richting Sydney. We stopten onder andere bij Gladstone een klein plaatsje wat bekend staat om de grootse aluminium fabriek van de wereld. Rennie was die dag jarig en dit moest natuurlijk wel gevierd worden en besloten lekker uit eten te gaan bij een heerlijke steakhouse. Na het eten gingen we nog even gezellig skypen met de familie met een glaasje(s) wijn en biertjes erbij.
De volgende dag was Caloundra de volgende stop en verbleven de dagen er na 2 dagen in Byron Bay om kerst te vieren. Het was voor ons wel heel erg wennen om kerst te vieren in een ander land en ook nog met de korte broek aan. Maar ondanks dat het gevoel er niet echt bij was, hadden we een heerlijke barbecue bij het prachtige huisje wat we gehuurd hadden voor die dagen.
De 2e kerstdag ging onze reis weer verder en stopten we in Port Macquarie. Dit was ook weer een erg mooi plaatsje aan een van de mooiste kuststroken van de staat NSW. Na deze dagen was het laatste stukje aangebroken en reden we naar Sydney. We hadden een appartement gehuurd voor 2 nachten in Bondi Junction wat een prima plek is als je de stad wilt zien. Nadat Rick en Bertus onze huurauto hadden ingeleverd gingen we samen met de trein naar ''Cirqular Quay''. Dit is bij het bekende ''Opera House'' en de ''Harbour Bridge''. Vanuit daar kun je ook de ferries nemen. We namen nog een kijkje in de prachtige Botanical Gardens en na een beetje rond gelopen te hebben besloten we een hapje en een drankje te doen bij de Opera Bar. We liepen daarna terug door eerst nog een kijkje te nemen in ''The Rocks''. En vanuit daar liepen we naar ''Darling Harbour''. Hier sloten we de dag af met een mooie vuurwerkshow.
De volgende dag hadden we afgesproken met Juliana. Na een paar uurtjes even weer bijgekletst te hebben. Kregen we een heerlijke diner. Wat bij ons al bekend staat is dat Juliana erg lekker kan koken. Het is dus ook echt geen straf om bij haar te eten.
Later op de avond, pakten we de trein terug naar Bondi Junction.
De volgende dag gingen we met de trein naar Cirqular Quay en pakten een ferrie naar Watsons Bay. Een prachtige plaatsje aan de stad. We deden een prachtige looproute en pakten vervolgens de bus richting het bekende ''Bondi Beach''. Daar deden we de Bondi Walk. Ook een mooie looproute langs de klotsende zee tegen de rotsblokken aan. Na een aantal km te hebben gelopen, besloten we terug te gaan en de bus te pakken naar ons hotel om vervolgens naar onze volgende accommodatie te gaan. De laatste dagen waren dan ook aangebroken en het was tijd om de laatste dag van het jaar af te sluiten. We gingen op tijd naar de stad en namen een kijkje in de Westfield tower in Sydney. Hier heb je een prachtig uitzicht over de hele stad in deze mega hoge toren.
Daarna liepen we door de stad en liepen we over de Harbour Bridge richting Milsons Point. Daar zochten we tussen de drukte in een plekje om die avond naar de vuurwerkshow te kijken. Na heel wat uurtje te hebben gewacht, was het dan eindelijk 12 uur. We gingen het nieuwe jaar in met een schitterend vuurwerkshow. Uiteindelijk duurde het nog wel even om weer eruit te komen en de trein te pakken maar na 3 uur waren we dan eindelijk thuis.
De volgende ochtend gingen de wekkers weer vroeg en was de laatste dag aangebroken voor Bertus en Rennie. Na nog een ontbijtje te hebben gehad brachten we ze naar het Internationaal Vliegveld van Sydney. Het was toch nog wel even weer pittig afscheid ook al wisten we dat het niet zo lang meer zal duren voordat we elkaar weer zouden zien.

Voor ons was de laatste maand Australië dan ook echt aangebroken en besloten nog paar weekjes te werken. Ook hadden we nog paar kleine reisjes gepland, we kregen het nog druk. Gelukkig bood Juliana aan om bij haar deze laatste maand te gaan wonen en kon Rick weer aan het werk bij het bouwbedrijf en ging weer naar dezelfde klus waar hij daarvoor ook zat. Hij was druk bezig met het renoveren van een luxe huis in de dure buurt Vaucluse in Sydney. Roelie vond een nieuw baantje in een cafe/ Lunchroom in Brooklyn. Een klein toeristen plaatsje aan de andere kant van Berowra.
Ook is Roelie nog wezen paardrijden met Juliana, wat al lang op haar verlanglijstje stond. Op een vroege ochtend reden we richting Glenworth Valley om daar een mooie rit te maken.
Tussendoor gingen we ook nog een weekendje richting de bekende ''Blue Mountains'''. Op zaterdag nadat Rick had gewerkt vertokken we richting Katoomba, een klein plaatsje aan de Blue mountains. We sliepen op een camping in het busje van Juliana wat we hadden omgetoverd tot een camper. De volgende dag werden we vroeg wakker om voor de hitte een mooie looproute te doen door en langs het bekende natuurpark. Ook zagen we voor het eerst de bekende ''drie gezusters''. Het waren mooie dagen en waren blij dat we dit toch nog op laatste moment hebben bekeken. Na paar uurtjes rond te hebben gelopen vertrokken we weer richting Berowra.
De 22e van Januari was de laatste werkdag voor ons. We hadden gepland om toch nog 1 keer richting Walgett te gaan op de boerderij voordat we naar huis gaan. We gingen per trein en bus vervoer. Een lange dag maar zeker een mooie rit, ook langs de Blue Mountains en mooie berg gebieden. We kwamen 's avonds rond 6 uur aan in Walgett en werden opgehaald door Ann. We reden terug en zagen dat het ontzettend droog was. Dit hadden we al van hun gehoord onder de telefoongesprekken die we eerder hadden gehad. Maar toen we het echt zagen begrepen we ook echt wat ze bedoelden. Het was echt een grote shock ook voor ons. Veel wilde dieren sterven en kangoeroes waren brood mager. De grote watertanks of meertjes waren leeg en ze hadden nog 3 van de 30 over waar nog het laatste water in zat wat nog ongeveer 2 weekjes zou redden. Ze hadden al voor dat wij zijn vertrokken (September 2013) geen druppel regen meer gehad. Vreselijk! We reden eerst met Ann langs ''Milrea'' waar hun zonen wonen om even gedag te zeggen en ook tegen hun leuke honden en pasgeboren puppies. Daarna moest er direct even gewerkt worden, we moesten de laatste 3 watermeertjes checken of er geen dieren in vast zaten. We hadden onze werkschoenen gelukkig mee genomen en reden met Ann die kant op. Helaas zaten er weer paar dieren vast. We redden paar wilde geiten en schapen. Volgens Ann was dit niks, de dag ervoor toen ze het ging checken wat ze elke dag doet, zaten er rond de 14 dieren vast in 1 van de meertjes. Vaak overleven de schapen en de geiten het wel nadat we ze eruit hebben getrokken en rennen vaak weer weg. Helaas geldt dat niet altijd voor de kangoeroes en de Emoe vogels. Die raken verzwakt en verlamd.
Rond 10 uur 's avonds kwamen we thuis en gingen we eten. We gingen daarna ook direct op bed want we waren natuurlijk niet gekomen om te luieren op de boerderij, we wouden maar al te graag helpen.
De volgende morgen liepen we richting de weides bij het huis waar ze nu alle schapen bijna hebben verzameld, Dat vertelden Bill & Ann ook al. Ze moeten nu de schapen naar de weides brengen om ze nog water te kunnen geven en te voeden. Er staan nog een paar honderd in de grote velden verspreid die ze nu ook langzamerhand binnen halen. Ze moeten alle schapen en koeien verkopen als ze binnen nu en 4 weken geen regen hebben gehad. Helaas heeft de buurman dit al moeten doen die paar honderd koeien had. We hielpen de hele dag en hadden 's avonds een etentje met de familie. De volgende morgen gingen we weer op tijd weg om weer terug te gaan naar Sydney. Het waren paar pittige daagjes, maar waren zeker de moeite waard en we kunnen nu alleen maar hopen dat deze mensen water krijgen, meer kun je niet doen.

Zaterdagavond kwamen we weer terug uit Walgett en de volgende dag hadden we nog een feestje gepland. Ook wouden we nog graag paar daagjes naar Tasmanie. We boekten onze tickets en vlogen de dinsdag erop richting het Australische eiland. Het eiland is ongeveer net zo groot als Nederland en België en telt zo'n 400.000 inwoners. We huurden een camper voor 5 daagjes en toerden mooi rond over dit mooie eiland. We kwamen aan in Hobart en deden een trip richting Lauceston, Green beach, Swansea en eindigden weer in Hobart.

Nu bijna een jaar later zit het er bijna voor ons op en gaan we dit prachtige land verlaten. We kijken terug op een prachtig jaar vol met mooie herinneringen en belevenissen waar we erg trots op zijn. Een andere kijk op het leven en proberen te genieten van alles wat je hebt en wilt gaan doen. Wij zijn samen alleen maar sterker geworden en zijn erg trots dat we dit grote plan hebben doorgezet en hebben gedaan. We willen iedereen bedanken voor de leuke reacties en berichtjes dat was echt super om dit te lezen.
We gaan nog paar weekjes genieten in Thailand waar we ook een prachtige trip gepland hebben, onder andere starten we in Bangkok waar we 5 dagen blijven en daarna gaan we met de trein richting Chiang Mai. Daar blijven we paar dagen en gaan we 2 dagen helpen in een olifanten natuurpark. Hier brengen ze olifanten wreed zijn mishandeld door ritjes of circussen. Daarna vliegen we richting het eiland Ko Samui. Vervolgens komen we 25 Februari terug in ons ''Koude'' Kikkerlandje. We kijken er erg naar uit en kunnen nu al haast niet wachten om iedereen weer te zien.

Bedankt mensen en wie weet tot het volgende verslag met een heel nieuw avontuur.

Cheers!

Rick & Roelie

Wil je nog meer lezen over ons verblijf in het olifanten natuurpark neem dan een kijkje op deze website:

• 02 Februari 2014 - 11:06

Frouwk:

Hee zussie, het aftellen is begonnen...nog 23 dagen en dan zien we jullie eindelijk weer ! Tot snel, goede reis en nog even veel plezier !!! Xxx

• 02 Februari 2014 - 11:17

Bertus En Rennie:

Lieve Rick en Roelie

Wat weer een mooi verslag.Met name voor ons, we beleven opnieuw weer de reis.Het was een geweldige reis en daar willen wij jullie nognaals hartelijk voor bedanken.
    Heftig wat er in Walgett gebeurd, hopen inderdaad dat er gauw regen valt.
    Verder wensen wij julle nog een mooie vakantie in Thailand.Tot over 3 weekjes we verheugen ons er op om jullie weer te zien.

Groetjes .

Dikke kus Pap en Mam.

• 02 Februari 2014 - 11:19

Geertien:

Prachtig verhaal!!!
    Ik sluit me bij Frouwkje aan... eindelijk zijn jullie bijna thuis!!!!!!

• 02 Februari 2014 - 11:28

Geke:

Hey Luitjes, weer een prachtig stukje geschreven, geniet nog even van jullie laatste weken, en voor dan een goeie terug reis! Groetjes de Scholtentjes

• 02 Februari 2014 - 11:33

Gerrit:

Mooi verhaal. Wat een belevenissen, met de ouders van Rick, maar ook weer in Walgett.
    Kiek oet in Thailand en tot ziens eind februari.

Groet, papa.

• 02 Februari 2014 - 11:54

Jan En Jannie:

Hey Rick en Roelie

Wat weer een prachtig verhaal, het aftellen is inderdaad begonnen, we zien er erg naar uit om jullie weer te zien, en dan samen met jullie weer een biertje te kunnen drinken.
    Nog 3 weken genieten in Thailand en tot de 25ste!!!!!

Groeten, Jan en Jannie

• 02 Februari 2014 - 11:59

Tallien En Koos:

Lieve Roelie en Rick,

We hebben weer met veel belangstelling jullie verhaal gelezen. Prachtig hoor ! We wensen jullie nog fijne weken in Thailland.

tallien en koos

• 02 Februari 2014 - 12:10

Gerda En Geellis:

Super mooi verslag.Geniet nog van jullie laatste weken in het verrre land en voor de terugweg heel veel succes.groeten uit veenoord

• 02 Februari 2014 - 12:54

Erik & Jo:

Hey toppertjes!!

Wat weer een geweldig verslag!
    Nog ffies genieten in Thailand!!
    En dan zit het grote avontuur er weer op.
    We willen jullie graag weer zien!!!

Heel veel plezier in Thailand!!!!
    Geniet van de Singha en Chang ;)

Have fun! Tot snel!!

• 02 Februari 2014 - 16:26

Bert Boekholt :

Hallo Roelie en Rick ,

Aan alles komt een eind en een levenservaring rijker , volgens mij als je zoiets gaat ondernemen ,moet je het nu doen . Wachten tot je 67 ste met alle ongemakken van dien is ook een optie maar dan kom je waarschijnlijk voor zo`n reis niet verder dan aan boord van een cruiseschip .
    Goed dat het jullie het nog naar de zin hebben en ik verwacht binnenkort een telefoontje vanuit nederland dat we ergens op een terrasje kunnen bijkletsen en ik wil natuurlijk graag kennismaken met Roelie .!!
    Groetjes uit Borger .

• 02 Februari 2014 - 17:31

Oma Truus En Ik:

Hai aussies, weer een mooi verslag van jullie,en een mooie tijd gehad met RenB.
    En nu nog weer een mooie vakantie erachteraan.
    wij wensen jullie heel veel plezier in Thailand.
    En wij zien er naar uit dat jullie terug komen.
    De groeten van ons allemaal hier.

Oma,Truus en ik.

• 02 Februari 2014 - 17:42

Mam Hegen:

Lieve Rick en Roelie,
    Fijn dat jullie nog een keer een verhaal hebben gemaakt. W.s. het laatste van de aussi-gebeurtenissen. Kan dit verhaal nog net erbij in de map met gebeurtenissen die hier dan voor jullie klaar ligt. Altijd leuk om nog eens door te lezen (vooral als je later oud en grijs bent, ahum). Vind het nu al spannend om jullie weer te zien. Geniet nog even van de reis in Thailand. Super, dat jullie dit allemaal hebben gedaan, gewoon gegaan zijn en al deze ervaringen je leven lang met je mee kunnen dragen. Ben super trots op jullie.
    mam

• 02 Februari 2014 - 20:38

Shanika:

Wat een geweldige avonturen hebben jullie beleefd. Heel veel plezier gewenst in Thailand...ook daar zullen jullie het nodige zien en meemaken.

Hele goeie vluchten gewenst richting Thailand en een voorspoedige reis terug naar Nederland gewenst....

Maar eerst nog even genieten...

Shanika

• 03 Februari 2014 - 07:43

Chantal:

Heaj!!

Weer super veel beleefd!!
    Geniet nog van de laatste paar weekjes..
    En gelukkig tot snel!!!

Liefs Chantal... ( en mila en laurens natuurlijk ;))

• 03 Februari 2014 - 09:43

Heidi:

Hey Rick en Roelie,

Geniet van jullie laatste weken in Thailand en alvast een hele goede terugreis toegewenst. Ik weet zeker dat het "thuisfront" blij is dat jullie er straks weer zijn!

Ik zie jullie vast binnenkort wel een keertje bij Geertien,

Liefs Heidi

• 03 Februari 2014 - 13:55

Mia:

Hallo Rick en Roelie,
    Wat een mooi reisverslag , en fijn dat jullie zo`n mooie vakantie met Bertus en Rennie hebben gehad
    Geniet nog een paar weken van de vakantie.
    Hoop jullie gauw weer te zien.
    Groetjes Riekus en Mia.

• 03 Februari 2014 - 16:30

Lisa Assen:

Lieve Rick en Roelie,

Wij hebben met plezier al jullie verslagen gelezen!
    En zijn super trots op jullie dat jullie deze reis gemaakt hebben!!
    Toen papa en mama terug kwamen hebben we meteen alle foto's bekeken, erg mooi om te zien!

Wij wensen jullie nog veel plezier in Thailand, want voordat je het weet zit je weer in het koude kikkerlandje!
    Tot over 3 weekjes, eindelijk!!!!

Dikke kus,

Jordy
    Lisa en Kevin

• 04 Februari 2014 - 08:14

Jannie.:

Lieve ,Rick en Roelie,

Het verslag was weer super om te lezen en voor jullie weer mooi om mee te maken.Nog een paar weekjes en dan weer gelukkig hier .Maar geniet er nog lekker van in Thailand ,uitkijiken en tot over 3 weekjes xxx.

Dikke knuffel van :

Harrie,Jannie,Dion en Lynn.

• 05 Februari 2014 - 19:04

Gerard Jansen:

Hoi Roeli en Rick, Frieda en ik hebben weer met veel plezier jullie verslag gelezen. Het lijkt wel een dagboek, zo gedetailleerd beschreven, prachtig. We wensen jullie nog een paar mooie weken in Thailand en kom dan gezond weer terug met al die mooie herinneringen. En ongetwijfeld zien we jullie t.z.t.; Nijmegen is natuurlijk geen Sydney of Bankok maar de gastvrijheid scoort hier ook hoog. Tot ziens in elk geval. Vr. groet, Gerard.